Politikai Facebook‘e – į miegamąjį įsileidžiami visi


Dovilės Sobutaitės analitinis straipsnis skirtas politinei komunikacijai naujosiose interneto medijose. Intriga prasideda nuo antraštės, o straipsnyje profesionaliai aptariami rimti dalykai. Interneto žiniasklaidai būdingi bruožai išreiškiami hipertekstualumu, vizualumu, nors pastarasis gali būti ir patrauklesnis naudojamų iliustracijų išraiška.

Doc. dr. Daiva Janavičienė

Komunikacija internetu gali padaryti didelę įtaką rinkėjų požiūriui į politikus. Tokiu būdu visuomenė turi galimybę ne tik greičiau ir patogiau sužinoti apie dominančių poltikų veiklą, bet juos pažinti kaip asmenybes bei įsitraukti į sprendimus, reiškiant savo nuomonę diskusijose.

Šiais metais Seimo rinkimai turėtų įvykti spalio 14 d. Pasak politikės ir komunikacijos specialistės Jurgitos Choromanskytės būtent balandžio viduryje, likus pusei metų iki rinkimų, jau turėtų jaustis politkų suaktyvėjimas. Galima pastebėti tendenciją, kad sujudimas labiau jaučiamas ne socialiniame tinkle Facebook, o žiniasklaidoje, nes politikai siekia dažniau rodytis didesnei auditorijai. Nuolat reklamuotis tarkim televizijoje yra ganėtinai brangu. Na, o socialiniuose tinkluose galima reikštis nuolat.

Aktyvi politikė su rinkėjais daug bendrauja internetu. Autoriaus nuotr.

Aktyvi politikė su rinkėjais daug bendrauja internetu. Autoriaus nuotr.

Ketvirtadalis neaktyvūs. Likusieji draugauja su visais

Deja, dauguma politikų tokiomis galimybėmis pasinaudoti negeba, o tie, kurie geba, šią viešųjų ryšių priemonę išnaudoja nuolat. Iš visų dabartinių Seimo narių populiariausiame socialiniame tinkle Facebook visiškai nesireiškia 35 politikai. Tai sudaro 25 procentus. Pasak http://www.socialbrakers.com, šiame tinkle yra užsiregistravusių daugiau nei milijonas penkiasdešimt tūkstančių lietuvių, be to, šis skaičius nuolat auga. Iš kitos pusės žiūrint ir tiriant pagrindinę tinklapio auditoriją, pastebima tai, kad pilnamečiai Lietuvos vartotojai sudaro 80 procentų, todėl teigiamos nuomonės apie save formavimas būtent šiame socialiniame tinkle būtų pagrįstas.

Kaip žinia, Facebook yra trys atskiros paskyros: profiliai privatiems asmenims, puslapiai visuomenės veikėjams ir grupės. „Komunikacija iš asmeninio profilio yra tarsi komunikacija iš savo miegamojo lovos, komunikacija grupėje – tai bendravimas namų salone, o štai komunikacija puslapyje (nesvarbu kaip užvadinta: visuomenės veikėjas, politikas, ar pan.) yra bendravimas atviroje erdvėje“, sako J.Choromanskytė.

Kaip paaiškėjo iš tyrimo, Lietuvos politikai dažnai maišo erdves ir į „miegamąjį“ vedasi visus. Galbūt taip atsitinka dėl to, kad specialiai sukurti politkų puslapiai nesulaukia pasisekimo, bet didinti draugų „miegamajame“ skaičių gali sutrukdyti tik ribotas asmeniniams profiliams draugų skaičius.

Impulsyvūs akyvistai

Apskritai dauguma socialiniu tinklu naudojasi impulsyviai. Anot J.Choromanskytės, tai galima suprasti iš „netvarkos, chaotiškumo, nesuplanuotų žinučių, arba net žinios nebūvimo, iš to, kad niekas nespaudžia „patinka“ ir niekas nekomentuoja. Nors pastarieji priklauso nuo visos visuomenės bendravimo Facebook tinkle kultūros ir įpročių.“ O tokio bendravimo lietuviai vis dar mokosi ir neišnaudoja visų tinklo galimybių.

Nepaisant to, tarp seimūnų yra ir tokių, kurių bendravimas į impulsyvų nepanašus, o gal net yra kruopščiai suplanuotas.

Iš visų dabartinių Seimo narių, aktyviausių – dvylika. Jie turi daugiausia draugų (4000 ir daugiau). Beje, šiame socialiniame tinklapyje yra galimybė užsiprenumeruoti kurio nors asmens naujienas. Šioje srityje akivaizdžiai pirmauja Dalia Teišerskytė – politikė turi ne tik 5000 draugų, bet ir 1200 prenumeratorių. Ši moteris ne tik pati dažnai kelia nuotraukas, nuorodas, savo kūrybą, komentuoja bet ir yra labai gerbiama bei mylima savo virtualių draugų. Tai galima suprasti iš įvairių pasisakymų komantaruose, akivaizdžiu žavėjimusi D.Teišerskyte, kaip asmenybe pvz.: „Miela,Dalyte… Jūs mūsų turtas ir pasididžiavimas… Kas mes būtume be Jūsų?“, „Nuostabiausia MOTERIS“ ir panašiai. Politikės pasidalinta informacija dažniausiai nesusijusi su darbu. Net siekdama užvesti diskusiją, ji pabrėžia, kad rašo pirmiausia kaip moteris: „Brangieji, noriu įtraukti Jus į diskusiją – Ko Lietuvai reikia labiau? Lytinio švietimo ar darnios šeimos? Štai kokia mano pozicija… Rašau pirmiausia kaip moteris ir kaip mama bei močiutė, o tik po to – kaip Seimo narė.“. Greičiausiai dėl tokio nuoširdumo ir yra tokia populiari.

Panašų bendravimo internete modelį renkasi ir Agnė Zuokienė (jos draugų skaičius nerodomas, bet moteris turi 1100 prenumeratorių). Ši politikė bene dažniausiai atnaujina informaciją (kiekvieną dieną, kartais net kas kelias valandas), kelia nuotraukas iš šeimos laisvalaikio ir jas sieja su įvairiais visuomenėje vykstančiais procesais, renginiais. Štai įkėlusi nuotrukas, kur su šeima mieste važiuoja dviračiais, A.Zuokienė rašo: „Noriu pasidžiaugti Vilniuje prigijusia tradicija – Europos virtuvių diena. Pamenu, kaip pirmaisiais metais, gal prieš kokius 7 metus, bijojome, ar susirinks žmonės, ar išeis į gatves, galvojome, ką reikės pasakyti ambasadoriams, jei šventė nepavyks. Šiandien bijoti jau nebereikia.“ Bemaž visi įrašai sulaukia draugų reakcijos, bet ne visuomet tokios teigiamos, kaip tarkim Dalios Teišerskytės profilyje.

Kalbant apie Facebook aktyvistus, derėtų nepamiršti Sauliaus Stomos ir Andriaus Šedžio. Šie politikai moka vesti diskusijas. Pavyzdžiui S.Stoma savo virtualius draugus išjudina tokiais įrašais, kaip „Basomis per šviežią žolytę. Jėga!“, o A.Šedžius kas kiek laiko užduoda diskusinius klausimus aktualiomis temomis. Štai toks užrašas „Kviečiu diskusijai: su kuo turėtų gyventi L.Stankūnaitės dukra?“ sulaukė 144 komentarų, 15 „like“, o du žmonės tai pasidalino. Kalbant apie S.Stomos strategiją (jei tokia yra), šis politikas stengiasi atskirti informacijos srautus: į asmeninį profilį talpina asmeniškesnę informaciją, o į politiko puslapį, kurį mėgsta beveik 1000 rinkėjų, kelia viską, kas susiję su darbu Seime. Kartais informaciją talpinama abiejose vietose. Tai vienintelis pavyzdys, kaip politikas ir turėtų elgtis šiame socialiniame tinkle, nors vėlgi pastebėta, kad asmeninis profilis turi žymiai didesnį pasisekimą, kokio nepavyksta pasiekti puslapyje.

Darbą ir laisvalaikį savo asmeniniuose profiliuose pakaitomis keičia Laimontas Dinius, Andrius Mazuronis ir Ligitas Kernagis. Pastarasis dažnai kelia muzikos klipus ir straipsnius politinėmis temomis.

Yra ir tokių, kurie savo asmeninius profilius naudoja grynai dalykinei informacijai ir nuomonei dalintis. Vienas tokių – itin oficialiai bendraujantis Algis Čaplikas. Jis publikuoja rimtus pasisakymus, nuomones, nenaudodamas net plačiai virtualioje erdvėje paplitusių šypsenėlių. Vienintelis dalykas, kuris rodo politiko draugiškumą – profilio nuotrauka. Joje vyras, nors ir su kostiumu, bet šypsosi.

Kai kurie politikai net turėdami didelį būrį virtualių draugų to neišnaudoja savo populiarumui didinti. Vienas tokių – Petras Auštrevičius, kuris su penkiais tūkstančiais draugų veikla dalijasi itin retai.

Sektini pavyzdžiai

Neatsižvelgiant į tai, kad dauguma politikų socialinės internetinės erdvės vis dar negeba naudoti savo viešiesiems ryšiams, šalies Prezidentė Dalia Grybauskaitė (o greičiau jai talkinantys viešųjų ryšių specialistai) tai geba puikiai. Šalies vadovė turi savo Facebook puslapį, kuris nuolat pildomas nuotraukomis iš susitikimų, taip pat Prezidentės vardu rašomos naujienos, pastebėjimai, nuomonės. Tik atgalinis ryšys nepalaikomas, nors komentuojančių skaičius nėra didelis – apytiksliai apie 20 komentarų prie kiekvienos publikacijos. Tai nepalyginama su viešųjų specialistų giriamu ir pavyzdžiu laikomu Amerikos prezidentu Barack Obama. Jo specialistų publikacijos kiekvieną kartą sulaukia nuo 2000 iki 24000 komentuotojų. Skaičiai įspūdingi, matyt todėl nieko keisto, kad čia taip pat nepastebima atgalinio puslapio pildytojų ryšio – tai tiesiog fiziškai neįmanoma. Žinoma, ir sekančių Amerikos prezidento naujienas  beveik 9 kartus daugiau, negu mūsų šalyje yra gyventojų (net jei imsime optimistinį Marijono Mikutavičiaus apdainuotą trijų milijonų skaičių). Tuo tarpu Lietuvos vadovės puslapį mėgsta tik maždaug 67300 Facebook vartotojų.

Žinoma, turbūt tokie skirtumai yra ganėtinai savaime suprantami – juk valstybių ir lyginamų asmenų svarbumas tarptautinėje arenoje žymiais skiriasi.

Politika į socialinius tinklapius skverbiasi vis plačiau. Vilius Steikūnas savo straipsnyje nurodo keletą priemonių, kuriomis vėlgi Amerikos politikai norėtų naudotis. Viena tokių – galimybė profiliuose nustatyti savo politines pažiūras – tai padėtų papraščiau pasiekti tikslingą auditoriją. Plačiau apie tai: http://itnaujienos.lt/index.php?1703099347 .

 

Autorius: Dovilė Sobutaitė

Comments

  1. Redaktorius says:

    Įdomi tema, neapgalvota iki galo hiperteksto panaudojimo schema, nors tema tam tikrai dėkinga. Suformuotas paieškos aparato žymės, vizualumas panaudotas minimaliai.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s